Spa Francorchamps, Belgia

 


Spa Francorchamps, Belgia

Liczba okrążeń: 44
Długość okrążenia: 7 km
Dystans: 308 km
Rekord toru: 1.45.108 (Kimi Räikkönen)


Spa-Francorchamps to jeden z ulubionych przez kierowców torów F1. To najdłuższy obiekt w kalendarzu, a jego konfiguracja przypomina stare, klasyczne trasy - dużo  wzniesień, szybkich łuków i wymagających zakrętów, z których najsłynniejszym jest bez wątpienia niebezpieczny łuk Eau Rouge. Decydującą rolę dla przebiegu wyścigu odgrywa taktyka, którą jednak nie łatwo wyznaczyć. Zmienne warunki pogodowe oraz "wznoszony" układ toru sprawiają, że w tym samym czasie na różnych fragmentach nawierzchni  toru znajdują się miejsca wilgotne oraz suche. Belgijskie Spa gości kierowców F1 nieprzerwanie od roku 1985.

Okrążenie toru Spa-Francorchamps z Robertem Kubicą
Spa jest jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym miejscem dla kierowcy. Myślę, że większość kierowców powie, że lubi tutaj jeździć. Ja nadal wolę Suzukę, ale Spa ma wyjątkowy charakter. To dosyć zdumiewający tor, a sporo zakrętów tak naprawdę nie jest zakrętami, ponieważ bierzemy je na pełnym gazie. Szczególnie środkowy sektor jest po prostu niesamowity.

Ustawienie bolidu jest bardzo proste. Potrzeba dobrej prędkości maksymalnej na pierwszy i ostatni sektor, ponieważ są one bardzo szybkie z dużą liczbą prostych i sekcjami, które pokonuje się na pełnym gazie. Później mamy środkowy sektor ze wszystkimi zakrętami, gdzie potrzeba docisku aerodynamicznego.

Myślę, że w tym roku większość bolidów będzie korzystać z kanału F, więc problem ustawienia bolidu, który dobrze sprawuje się we wszystkich sektorach będzie łatwiejszy do rozwiązania. Z kanałem F można mieć nadal duży docisk aerodynamiczny, a później zredukować opór, aby zapewnić większą efektywność na prostych. Uważam, że tor Spa będzie jednym z najlepszych dla kanału F.

Pierwszy zakręt jest zawsze trudny na pierwszym okrążeniu. Jest ciasny na wejściu, ale jest dosyć szeroki na wyjściu, więc można wybrać zupełnie inne linie. Niemniej jednak jest trudny, ponieważ trzeba dopilnować, aby obronić swoją pozycję i nie pogorszyć wyjścia z zakrętu.

Zakręt Eau Rouge na pierwszym okrążeniu jest również bardzo ciężki, kiedy jesteś za kimś, ponieważ tracisz sporo docisku aerodynamicznego. Można dużo zaryzykować na wejściu i pojechać na pełnym gazie lub z bardzo dużą prędkością i utrzymać dużą szybkość w górę wzniesienia. Ale jeśli musisz odpuścić, tracisz bardzo dużo prędkości na dojeździe do Les Combes.

Łuki za Les Combes sprawiają niezłą frajdę: są trzy zakręty, zakręt piąty, szósty i siódmy, które przechodzą jeden w drugi i gdzie ważne jest utrzymanie toru jazdy. Jeśli popełnisz błąd w pierwszej części tej sekwencji, to wpływa to niekorzystnie na przejazd pozostałych dwóch zakrętów.

Zakręty w dół, takie jak podwójny łuk w lewo Pouhon, są jednymi z najlepszych, a drugi sektor jest naprawdę niesamowity i przyjemny do jazdy. To taki tor, gdzie można dobrać różne linie jazdy i różne podejścia, albo wybrać szybkie wejście, albo poświęcić wejście w zakręt dla lepszego wyjścia.

Nie ma łatwych możliwości wyprzedzania, jeśli kierowca nie popełni błędu, ale w tym roku z kanałami F być może będzie możliwość wykorzystania cienia aerodynamicznego. Dlatego też ostatnia szykana może być miejscem do wyprzedzania i może Les Combes po długim dojeździe z Eau Rouge.

Dane:
Długość: 7.004 km
Ilość okrążeń: 44
Długość wyścigu: 308.176 km
Najszybsze kółko: 1.45:108 - Kimi Raikkonen (2004)

Dojazd:
Spa-Francorchamps znajduje się w centralnej Belgii, pomiędzy Liege i Brukselą. Dla bardziej zamożnych: prywatne samoloty mogą lądować na Spa La Souveniera Aiport w odległości 5 km od toru. Dla prawdziwych fanów: najbliższe lotnisko znajduje się 110 km od obiektu - stołeczne Zavantem.

Adres:
Circuit de Spa-Francorchamps
Circuit House Route de Circuit 55
B-4970 Francorchamps
Tel: (32) 87 275146/275143
Fax: (32) 87 275551

Żródło: www.f1zone.pl

Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel