Spa Francorchamps, Belgia

Liczba okrążeń: 44
Długość okrążenia: 7 km
Dystans: 308 km
Rekord toru: 1.45.108 (Kimi
Räikkönen)
Spa-Francorchamps to jeden z ulubionych przez kierowców
torów F1. To najdłuższy obiekt w kalendarzu, a jego konfiguracja przypomina
stare, klasyczne trasy - dużo wzniesień, szybkich łuków i wymagających
zakrętów, z których najsłynniejszym jest bez wątpienia niebezpieczny łuk Eau
Rouge. Decydującą rolę dla przebiegu wyścigu odgrywa taktyka, którą jednak nie
łatwo wyznaczyć. Zmienne warunki pogodowe oraz "wznoszony" układ toru sprawiają,
że w tym samym czasie na różnych fragmentach nawierzchni toru znajdują się
miejsca wilgotne oraz suche. Belgijskie Spa gości kierowców F1 nieprzerwanie od
roku 1985.
Okrążenie toru Spa-Francorchamps z Robertem
Kubicą
Spa jest jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym miejscem
dla kierowcy. Myślę, że większość kierowców powie, że lubi tutaj jeździć. Ja
nadal wolę Suzukę, ale Spa ma wyjątkowy charakter. To dosyć zdumiewający tor, a
sporo zakrętów tak naprawdę nie jest zakrętami, ponieważ bierzemy je na pełnym
gazie. Szczególnie środkowy sektor jest po prostu niesamowity.
Ustawienie
bolidu jest bardzo proste. Potrzeba dobrej prędkości maksymalnej na pierwszy i
ostatni sektor, ponieważ są one bardzo szybkie z dużą liczbą prostych i
sekcjami, które pokonuje się na pełnym gazie. Później mamy środkowy sektor ze
wszystkimi zakrętami, gdzie potrzeba docisku aerodynamicznego.
Myślę, że
w tym roku większość bolidów będzie korzystać z kanału F, więc problem
ustawienia bolidu, który dobrze sprawuje się we wszystkich sektorach będzie
łatwiejszy do rozwiązania. Z kanałem F można mieć nadal duży docisk
aerodynamiczny, a później zredukować opór, aby zapewnić większą efektywność na
prostych. Uważam, że tor Spa będzie jednym z najlepszych dla kanału
F.
Pierwszy zakręt jest zawsze trudny na pierwszym okrążeniu. Jest ciasny
na wejściu, ale jest dosyć szeroki na wyjściu, więc można wybrać zupełnie inne
linie. Niemniej jednak jest trudny, ponieważ trzeba dopilnować, aby obronić
swoją pozycję i nie pogorszyć wyjścia z zakrętu.
Zakręt Eau Rouge na
pierwszym okrążeniu jest również bardzo ciężki, kiedy jesteś za kimś, ponieważ
tracisz sporo docisku aerodynamicznego. Można dużo zaryzykować na wejściu i
pojechać na pełnym gazie lub z bardzo dużą prędkością i utrzymać dużą szybkość w
górę wzniesienia. Ale jeśli musisz odpuścić, tracisz bardzo dużo prędkości na
dojeździe do Les Combes.
Łuki za Les Combes sprawiają niezłą frajdę: są
trzy zakręty, zakręt piąty, szósty i siódmy, które przechodzą jeden w drugi i
gdzie ważne jest utrzymanie toru jazdy. Jeśli popełnisz błąd w pierwszej części
tej sekwencji, to wpływa to niekorzystnie na przejazd pozostałych dwóch
zakrętów.
Zakręty w dół, takie jak podwójny łuk w lewo Pouhon, są jednymi
z najlepszych, a drugi sektor jest naprawdę niesamowity i przyjemny do jazdy. To
taki tor, gdzie można dobrać różne linie jazdy i różne podejścia, albo wybrać
szybkie wejście, albo poświęcić wejście w zakręt dla lepszego
wyjścia.
Nie ma łatwych możliwości wyprzedzania, jeśli kierowca nie
popełni błędu, ale w tym roku z kanałami F być może będzie możliwość
wykorzystania cienia aerodynamicznego. Dlatego też ostatnia szykana może być
miejscem do wyprzedzania i może Les Combes po długim dojeździe z Eau
Rouge.
Dane:
Długość: 7.004 km
Ilość okrążeń:
44
Długość wyścigu: 308.176 km
Najszybsze kółko: 1.45:108 - Kimi Raikkonen
(2004)
Dojazd:
Spa-Francorchamps znajduje się w
centralnej Belgii, pomiędzy Liege i Brukselą. Dla bardziej zamożnych: prywatne
samoloty mogą lądować na Spa La Souveniera Aiport w odległości 5 km od toru. Dla
prawdziwych fanów: najbliższe lotnisko znajduje się 110 km od obiektu -
stołeczne Zavantem.
Adres:
Circuit de Spa-Francorchamps
Circuit
House Route de Circuit 55
B-4970 Francorchamps
Tel: (32) 87
275146/275143
Fax: (32) 87 275551
Żródło: www.f1zone.pl